Гетеротопія: кафе-вітальня та фотоколажі у Центрі міської історії

23 травня 2016

Виставкою робіт польського та українського митців відкрилося нове культурне місце у Львові

У Львові з’явилося ще одне цікаве і оригінальне місце, поки що без аналогів.

Це кафе-вітальня у Центрі міської історії, яка поєднує у собі кілька функцій та різні простори. Безалькогольний бар, місце для тихого відпочинку, читальня та виставковий зал – кожен відвідувач зможе обрати, який формат перебування в кафе-вітальні йому найбільше до вподоби у даний момент.

Нове місце вже запрошує відвідати виставку робіт двох фотомитців – поляка Мацєя Богдановича та українця Євгена Равського.

Новостворене кафе-вітальня – місце не просте, а концептуальне і має гібридну просторову ідею, як це і має бути у Центрі міської історії.

Головні його функції – творити вступний і перехідний простори. Три з’єднаних по колу кімнат, у яких розміщено барну стійку і кілька столиків з фотелями, мають створювати нейтральну атмосферу, яка ні до чого не зобов’язує, а втім вводить відвідувачів у особливий контекст Центру. Або ж навпаки – дає можливість відпочити і розслабитись.

"Це ніби таке місце для відпочинку, кафе, але, одночасно, воно має працювати і в загальному просторі нашої інституції", пояснює директорка Центру Софія Дяк. "По-перше, тепер до конференц-залу можна увійти не лише через дворик, а й відразу з під’їзду.

По-друге, сюди ведуть сходи з виставкової зали. Тож тепер екскурсії чи освітні програми, які ми там проводимо, мають нагоду продовжитися у неформальному спілкуванні нагорі.

По-третє, наше кафе-вітальня, загалом дає можливість прийти на якусь подію у Центр завчасно і не особливо поспішати після її завершення.

Ну, і, як ми сподіваємось, воно надаватиме львів’янам причину приходити у Центр без жодної причини".

Тут можна випити чай чи каву, щось з’їсти, наприклад, сніданок. Фотелі та низькі столики спонукають до відпочинку та спілкування, а не до роботи, хоча, в одній з кімнат незабаром з’явиться довгий стіл, де при потребі, можна буде і засісти зі своїм нотубуком.

Передбачені і культурні розваги. Відвідувачів зваблюватимуть підбіркою цікавої преси – передусім, найвпливовішими літературними оглядами, котрі не сподіваєшся знайти у львівських бібліотеках чи кіосках. Софія заанонсувала такі видання як Times Literary Supplement і The New York Review of Books. Теж є плани виписати польське видання Ksi??ki, але як виявляється, дуже важко домовитися за розсилку з Польщі в Україну.

Стіни кафе й далі будуть використовуватися для експонування якихось візуальних об’єктів. Втім, це буде, радше, не мистецтво, а щось пов’язане з діяльністю Центру, наприклад, світлини з медіа-архіву, за якими стоятиме якась цікава і пізнавальна історія.

Наступні два тижні нове місце у Центрі міської історії працюватиме у тестовому режимі – у будні з дев’ятої ранку і до восьмої вечора, а упродовж суботи-неділі – з дванадцятої до вісімнадцятої.

Хоча, можливо, у вихідні згодом працюватиме й довше. Принаймні, якщо передбачена якась людна подія, то кафе-вітальня точно буде гостити відвідувачів ще годину-півтори після її завершення.

На виставці, запрезентованій на відкритті кафе-вітальні, співставлено роботи двох авторів – Мацєя Богдановича з Лодзя та львів’янина Євгена Равського. До експозиції були відібрані їхні фотоколажні висловлювання на міську львівську тематику.

У Равського можна побачити фотовтручання у простір сучасного Львова, де на схилах Кайзервальду видніється пост-модерна Сіднейська опера, а поміж собором Юра та костелом єзуїтів височіє мечеть та вежі муедзинів.

Фото: Центр міської історії

Мацєй Богданович подібним чином вносить хірургічні вставки у ретро-простір Львова (а також Дрогобича, Варшави і Рави-Руської) на старих поштових листівках.

Як теоретично підкований митець, Богданович на прикладі своїх міських колажів прагне піддати сумніву феномен фотодокументу, який, на думку автора, є таким самим художнім витвором як і література чи поезія. На своїх роботах він намагається проблематизувати нашу звичну довіру до фото, забудовуючи та заселяючи габсбурзько-польський Львів всілякою непомітною на перший погляд дивовижею. Картинки Богдановича підкупають ще й розважальними моментами – адже, багатьом, мабуть,хотілося б уявити як над проспектом Свободи у тисяча дев’ятсот якомусь році пролітала тарілка, або ангел з пам’ятника міцкевичу спурхнув у небо як голуб у цілій зграї інших крилатих братів.

Як зауважив фотомитець Андрій Бояров, працюючи із старовинними зображеннями Львова, Богданович перебуває поза всім львівським контекстом. Тому, його роботи виходять такими легкими та дотепними.

Андрій Бондаренко

Мітки: Андрій Бояров, Євген Равський, Мацєй Богданович, Софія Дяк, фотовиставка, Центр міської історії