Зміст статті

20 вересня 2017

Неприховане сміття

Висновки та наслідки сміттєвої кризи у Львові та Львівщині.

Відомо, що криза відкриває перед суспільством нові можливості для розвитку. Якщо правильно переосмислити те, що відбувається, то відкриваються нові можливості та з'являється шанс добитись успіху. Варіанти розбирались в тому, чи зробила регіональна влада висновки зі сміттєвої кризи і чи отримала Львівщина шанси на її подолання.

ТПВ на Львівщині: програма відсутня

У 2007-2015 рр. у Львівській області діяла обласна Програма поводження з твердими побутовими відходами. Вона, поміж іншого, передбачала: здійснення поетапного переходу від існуючої унітарної (валової) системи збирання ТПВ до роздільної системи на всій території області із використанням багатоконтейнерної технологічної схеми; будівництво майданчиків для тимчасового накопичування твердих побутових відходів: у районах приватної забудови у міських населених пунктах, на територіях садівничих і дачних об'єднань; у сільських населених пунктах; забезпечення обов'язкового укладання угод кожною садибою про вивезення відходів; проведення послідовної та узгодженої інформаційно-виховної роботи з утворювачами відходів.  

Виконання програми не було послідовним і повним. Гострота проблеми не зникала, як в питанні збору та вивозу сміття, так і в питанні його захоронення. Про це детальніше можна довідатись у звіті ГО "Екологія-Право-Людина".

У 2012 році, парламент ухвалив зміни в законодавство про обов'язковість обробки сміття, зокрема, сортування перед захороненням. Новий закон заборонив захоронення неперероблених побутових відходів та встановив адміністративну відповідальність з 1 січня 2018 року за захоронення неперероблених побутових відходів. Отож, з'явилась потреба оновити обласну програму.

Департамент ЖКГ Львівської ОДА вже наступного року підготовив проект Програми поводження із ТПВ до 2020 року, що передбачав реалізацію наступних заходів: створення в межах Львівської області чотирьох кластерів, запровадження роздільного збору, двоетапного вивезення ТПВ, будівництво сміттєпереробних заводів та полігонів ТПВ в кожному з кластерів; припинення операційної експлуатації полігону ТПВ "Збиранка", ліквідацію несанкціонованих звалищ ТПВ; створення оптимальної господарської економічно-правової моделі щодо поводження з ТПВ; створення економічних умов залучення приватних інвестицій, формування досконалої модель публічно-приватного партнерства; запровадження доступу громадськості до інформації та об'єктів, пов'язаних з поводженням з ТВП.

Однак цю програму так і не ухвалили. Натомість в 2015 році, вже за нової каденції депутатів, Львівська облрада провела оптимізацію регіональних екологічних програм, в рамках якої взагалі відмовилась від спеціальної програми щодо поводження з ТПВ.

В ухваленій обласній Програмі охорони навколишнього природного середовища на 2016-2020 рр.  одним із пріоритетів визнали: "вирішення основних проблем, пов'язаних з екологічно безпечним збором,  зберіганням, утилізацією, переробкою та захороненням твердих побутових і промислових відходів" шляхом "будівництва, реконструкції та облаштування полігонів твердих побутових відходів, здійснення заходів щодо мінімізації, утилізації та переробки промислових і побутових відходів". Більше про проблему ТПВ в рішенні немає жодного слова.

У роз'ясненнях до програми вказувалось, що ці заходи будуть здійснені коштом місцевих бюджетів. А кошти обласного екологічного фонду, як відомо, минулого року були, в основному, скеровані на закупівлю сміттєвозів. У березні 2016 році, із значним запізненням, Львівська облрада ухвалилп Стратегію розвитку Львівської області на 2015-2020 рр., в якій тема поводження з ТПВ отримала своє відображення з прив'язкою до Директив ЄС. 

За таких умов в середині 2015 року Олег Синютка задекларував пріоритетом в своїй діяльності на посаді голови Львівської ОДА налагодження системи централізованого вивозу ТПВ в області. Адже станом на той момент з понад половини населених пунктів Львівщини сміття взагалі не вивозилось. Тобто мешканці просто викидали його на несанкціоновані сміттєзвалища.  

Наприкінці 2016 року Львівська ОДА відрапортувала, що така система працює на 100 відсотків. У рамках ініціативи голови Львівської ОДА за кошти обласного екологічного фонду в 2016 році придбали: 7 сміттєвозів, контейнери для роздільного збору твердих побутових відходів та устаткування для зважування сміття для полігону ТПВ в Новояворівську на загальну суму 10 млн. грн. На виконання зазначених заходів спрямовали 10 млн грн. У 2017 році – придбали ще 2 сміттєвози і в процесі покупки ще 13, а також завершуються роботи щодо облаштування полігону ТПВ у Золочеві.

Загальна вартість цих заходів становить вже 24 млн. грн.
"Реалізація зазначених природоохоронних заходів покращить систему централізованого збору та вивезення сміття на території населених пунктів. Також це сприятиме зменшенню накопичення відходів і утворення стихійних сміттєзвалищ на Львівщині – так коментував результати керівник департаменту екології Львівської ОДА Руслан Гречаник.

Зусилля обласної державної виконавчої влади Львівщини у налагоджені вивозу ТПВ очевидні, але де-факто не все так добре. Облдержадміністрація в цих процесах відігравала виключно адміністративну роль, тобто всіма наявними в своєму розпорядженнями методами переконувала на нарадах представників районів і міст проводити тендери на вивіз сміття, а угоди безпосередньо укладались між компаніями-перевізниками і мешканцями. Громади і громадськість були відсторонені від обговорення цих ініціатив влади, а також від їх реалізації. 

Наслідки сміттєвої кризи у Львові для області

У липні 2016 сталася трагедія на Грибовицькому сміттєзвалищі. Після закриття полігону ТПВ у Грибовичах сміттєва проблема переросла у кризу. Не лише Львів, але й всі населені пункти Львівщини у зоні до 35-40 км навколо обласного центру опинились її заручниками, бо не стало куди вивозити сміття. Частина населених пунктів (у восьми з двадцяти районів області) також відчули проблеми через те, що обслуговувались перевізниками, які паралельно працювали у Львові. Останні в цей період вивозили відходи з районів зі значними перебоями, бо машини простоювали, заповнені львівським сміттям, яке не було де складувати.

Ухвалене в липні 2017 року Львівською міськрадою рішення про передачу Львівській ОДА повноважень щодо вивозу та захоронення ТПВ зі Львова змінило ситуацію. Фактично Львів на два роки включено до обласної системи управління збором, вивозом і утилізацією ТПВ. Не будемо забувати, що Львів – це третина населення всієї області, а отже значний додатковий фронт робіт для профільних структур Львівської ОДА й її керівництва за умови не розв'язання обласних проблем на цьому напрямку.  

Львівська ОДА у випадку зі Львовом здійснює не лише адміністративне, але й оперативне управління процесом вивозу ТПВ: департамент ЖКГ організує тендери на їх вивіз, укладає договори, отримав в управління підприємство "Львівспецкомунтранс". Всі ці заходи фінансуються відтепер не лише з міського, але й з державного і обласного бюджетів.

Так, Львівська облрада в межах "Сміттєвого меморандуму" взяла на себе зобов'язання паритетного фінансування соціальних заходів для районних міст, які погодились приймати ТПВ зі Львова на свої полігони.  

Всі ці процеси повинні були б отримати своє відображення у відповідних стратегічних документах і програмних рішеннях. Але цього не сталося. Ще наприкінці 2016 року Львівська облрада згадала про відсутність регіональної Програми поводження з ТПВ, доручивши розробити її проект департаменту ЖКГ Львівської ОДА.  Програму запланували винести на затвердження у травні 2017 року, але потім з'явився інший офіційний термін – вересень.

У червні голова департаменту ЖКГ Назар Романчук запевнив нас, що проект готовий, але буде оприлюднений одразу, як визначиться місце будівництва хоча б одного сміттєпереробного заводу в області. В липні журналістам вже офіційно відмовили в можливості ознайомлення з проектом.

На початку вересня департамент ЖКГ вдруге, в порушення закону про доступ до публічної інформації, відмовив журналістам Варіантів в отриманні проекту програми. За останньою версією, проект Програми перебував на розгляді профільної комісії Громадської ради при Львівській ОДА. Коли ж ми запитали Назара Романчука, чому громадськість отримала можливість з ним ознайомитись, а журналісти – ні, він пообіцяв нам надати проект, але у результаті на електронну пошту 13 вересня ми отримали попередню відмову.

Натомість, 19 вересня керівник департаменту екології Львівської ОДА Руслан Гречаник, який, до слова, безпосередньо не займався розробкою програми і не є відповідальним за неї, повідомив, що проект, "після обговорень з громадськістю і членами профільних комісій" саме в цей день зареєстрований в обласній раді.

Особисто нам не вдалось в цей короткий проміжок часу знайти представників громадськості, які бачили проект програми. Також ми володіємо інформацією про те, що члени профільних комісій Львівської облради, а саме комісії ЖКГ і екологічної комісії, не бачили проекту і жодної участі в його створенні й обговоренні не приймали. Варіанти звернулись із запитом тепер вже до Львівської облради надати копію проекту Програми.

Руслан Гречаник повідомив, що проект програми передбачає створення чотирьох кластерів, в області залишиться лише сім полігонів ТПВ (зараз офіційно їх є 20) і будівництво одного або двох сміттєпереробних заводів.

Разом з тим у липні Львівська облрада затвердила Програму заходів для налагодження системи поводження з твердими побутовими відходами у м. Львові на 2017-2019 роки. Практично тоді ж  Олег Синютка задекларував покрокову інструкцію її виконання:   

"На першому етапі – очищення перенакопичених контейнерних майданчиків. На другому етапі – системний вивіз твердих побутових відходів зі Львова. На третьому етапі – Для контролю ситуації із вивезенням сміття у місті Львові з 3 липня розпочали вести чіткий облік ваги ТПВ, які вивозять з міста. На четвертому етапі – у 2018 році запланований перехід до системної переробки та утилізації ТПВ, в тому числі і способом виготовлення альтернативного палива. Завершальним, п’ятим, етапом буде будівництво сміттєпереробного комплексу", – йдеться у офіційному повідомленні прес-служби Львівської облради.

Ні в обласній Програмі поводження ТПВ у Львові, ні озвученому Синюткою плані "5 кроків" немає посилання чи зв'язків з ухваленими Львівською міськрадою у червні Стратегією поводження зі сміттям та Концепцією сортування ТПВ.
Львів також до сьогодні не має затвердженої Схеми санітарної очистки. Львівська міськрада замовила її розробку, але згідно з угодою, що є у розпорядженні Варіантів, і коштує 380 тисяч гривень, схема буде готова лише через 45 днів після того, як розробник отримає інформацію щодо координатів міського полігону для захоронення ТПВ.

Включення Львова у обласну схему управління збору, вивозу і утилізації ТПВ наразі не лише для Львова обернулося певними невідповідностями. Це також привело до коригування  схеми вивозу сміття з населених пунктів у районах області. За інформацією представників районної і місцевої влади, з якими спілкувались журналісти Варіантів, зараз частково відбувається проведення нових тендерів і укладання угод з новими перевізниками замість тих, що не впорались з вивозом сміття у районах під час львівської кризи.   

Іншим серйозним наслідком стало зростання навантаження на 14 полігонів ТПВ в районних містах, які погодились приймати львівське сміття (це 30 відсотків від загальної кількості відходів, що утворюються і вивозяться зі Львова). Більшість з цих полігонів перебувають у стані не набагато кращому, ніж сміттєзвалище в Грибовичах.

Кидається в очі також й те, що область, на відміну від Львова, значно відстає у питаннях роздільного збору і сортування ТПВ, що дало би можливість подолати негативні наслідки зростання навантаження на регіональні сміттєзвалища.

Позитивом в цій ситуації можна вважати виділення з обласного і державного бюджетів коштів, раніше не передбачених в бюджеті, на заходи з модернізації полігонів й вирішення інших проблем, пов'язаних з ТПВ. Однак, наразі ці процеси перебувають в стадії планування і узгодження, про конкретні освоєні суми і результати говорити завчасно.

Львів: процес визначення вартості вивозу і утилізації сміття залишається непрозорим

Одним із моментів, на якому наголошувалось в процесі передачі повноважень щодо вивозу сміття Львівській ОДА від Львівської міськради, була корупційна складова, адже влада Львова непрозоро витратила декілька сотень мільйонів гривень на вивіз сміття в умовах кризи. За цим фактом прокуратура порушила кримінальне провадження, провела десятки обшуків і вилучень документів, слідство в цій справі триває.

За оперативними даними департаменту ЖКГ Львівської ОДА, у липні зі Львова було вивезено 17 569, 37 т, серпні – 22313,07 т ТПВ. Сміття зі Львова у липні-серпні 2017 року приймали 14 міст області, загалом це – 11 175,86 т, відповідно за два місяці було вивезено за межі області – 28 707 т. Одна тонна сміття у липні в середньому коштувала 846 грн, в серпні – 911 грн.

Департамент ЖКГ надав інформацію, згідно якої, вартість перевезення ТПВ розраховується на основі фактичних показників щодо відстані до полігонів захоронення ТПВ та кількості здійснених рейсів. При цьому від відстані віднімають 12 км (відстань до полігону "Збиранка", яка закладена в міському  тарифі на вивіз і утилізацію сміття зі Львова. Нагадаємо, з вересня він виріс вдвічі), на інший кілометраж встановлена гранична вартість – в межах області – не більше 12, за межами – 15 грн.  

Реально ж перевізники отримують з бюджету на покриття перевезень ТПВ зі Львова (гранична вартість): Львівспецкомунтранс – 10,36 грн., АВЕ Львів – 12,01 грн., ДВ-Екосвіт – 11,16 грн., Санком-Львів – 11,66 грн., Спецавтотранс – 10,95 грн., Грінера Україна – 11,88 грн.

Натомість, за розрахунками самих перевізників, середня вартість перевезення ТПВ на 1 км додаткового пробігу транспортного засобу (вантажопідйомністю 10т) становить: Львівспецкомунтранс – 10,36 (у межах області, грн.) та 14,41 (за межами області, грн.); АВЕ Львів – 24,50 та 17,96; ДВ-Екосвіт – 17,50 та 17,50; Санком-Львів – 25,05 та 14,74; Спецавтотранс – 15,80 та 17,80; Грінера Україна – - та 14,38.

Секретар профільної комісії Львівської облради Михайло Титикало, ознайомившись з даною інформацією, зауважив, що, максимальна ціна на перевезення в межах області сьогодні становить 17 грн. за км пробігу і поцікавився, за рахунок чого перевізники покривають нестачу коштів.

Варіантів два: або за рахунок підвищення тарифу для львів'ян, або за рахунок сортування ТПВ перевізниками і здачі ними вторсировини, – припустив у відповідь начальник департаменту ЖКГ Львівської ОДА Назар Романчук. І запевнив, що все сміття зі Львова обов'язково важиться і вноситься в електронну базу.

Львівська область: статистика і факти не співпадають

Налагодження системи централізованого вивозу сміття в області, як запевняють обласні чиновники, дозволило лише в 2016 році на 30 відсотків скоротити кількість незаконних сміттєзвалищ на Львівщині – до 212. Начальник департаменту Львівської ОДА Руслан Гречаник повідомив, що в 2017 році на Львівщині залишилось лише 154 незаконних сміттєзвалища.

Згідно офіційній інформації департаменту екології Львівської ОДА в Перемишлянському районі вже в 2016 рік було покінчено з таким явищем, як стихійні сміттєзвалища. Проте саме в цьому районі в 2016 році журналісти зафіксували два стихійних сміттєзвалища –  у селах Лопушна і Підгородище. 

У лютому 2017 року журналіст Варіантів зафіксував ці сміттєзвалища на спеціальному сайті Міністерства екології - Екомапі, з метою посприяти в їх ліквідації. Звернення було прийняте до виконання, що засвідчує інформація на сайті ecomapa.gov.ua. У березні на сайті повідомлено про те, що в терміни, відведені законом, з цим завданням не впораються, але все ще працюють. Час спливав, проте більше жодної реакції з боку влади не було.

Незаконні сміттєзвалища у Лопушній та Підгородищі продовжують функціонувати і зростати.

Журналісти переконалися в цьому під час візиту до цих населених пунктів у липні цього року.


Лопушна 2017


Лопушна 2016


Підгородище 2017


Підгородище 2016

Візуальні матеріали: Департамент екології та природних ресурсів і прес-служба Львівської ОДА.

Репортаж створено за сприяння Freedom House.

Автор: Дар'я Авер'янова