Незруйновані елементи мозаїки з паркану колишнього заводу Кінескоп передали до музею Територія Терору.
Про це повідомляє прес-служба Львівської міськради.
Сьогодні до музею Територія Терору перевезли елементи мозаїки, що була розміщена на паркані колишнього заводу Кінескоп (вул. Героїв УПА, 73).
За словами заступника міського голови Львова з питань розвитку Андрія Москаленка, це перший такий прецедент в Україні, коли частину мозаїки передають на баланс музею і, таким чином, зберігають її. Мозаїку до музею перевезли за кошти компанії-забудовника ТзОВ "Готельний комплекс Таурус".
"Минулого тижня ми презентували з колегами з музею, що на Героїв УПА – колишній завод Кінескоп, є історична мозаїка, яка символізує науково-технічний прогрес, і частину цієї мозаїки під час робіт знищили, а частину – зберегли. Нам вдалося домовитися з забудовником, щоби ця частина паркану була передана на баланс музею Територія Терору, – запевнив він.
Протягом 5 днів тривали роботи щодо можливості перевезення мозаїки і її збереження. Тому завдяки спільним зусиллям забудовника і музею, через 5 днів третину мозаїки перенесли. Її вага – близько пів тонни, тому, щоб вона не зруйнувалася під час перевезення, на місці працювала важка техніка.
"Це прецедент, коли вдалося якісно перевезти і зберегти елементи мозаїки. Фактично, сама мозаїка нанесена на цеглу, і те, що вдалося зберегти ці елементи, – це великий здобуток. Бо якби цю стіну не укріплювали, цей елемент би зруйнувався", – додав Москаленко.
У контексті того, що завтра на вул. Володимира Великого ми розпочнемо роботи з відновлення мозаїки, важливо, що нам вдалося хоча б частину паркану з історичною мозаїкою зберегти", – розповів він
Як зауважила директорка музею Територія Терору Ольга Гончар, такі історичні об'єкти викликають особливе зацікавлення як у відвідувачів, так і в науковців, дослідників. Тому планують окремий виставковий проект, а в перспективі думають створити окремий відділ, який би займався цим аспектом роботи.
"В Україні немає прецедентів перенесення мозаїк у музеї – це перший такий випадок. І закон був не на боці мозаїки — вона ніде не фігурувала окремо як мистецький історичний твір. Тому завдяки тому, що ми знайшли спільну мову із забудовником, мозаїка опинилася тут. Забудовник спочатку не знав про мистецьку цінність, і коли виник суспільний резонанс, то припинив демонтаж мозаїки. І після перемовин вона потрапила в музей.
Важлива кожна оригінальна частина — бо від цього можна починати історію, щоби розказати про мозаїку. Вона має окремий архітектурний проект, окремі ескізи, історію створення, є практика 3D-сканування. Матеріали, з яких зроблені мозаїки, — це смальта, і її теж потрібно зберігати.
Ми вже бачимо окремий виставковий проект, який би розказував про правові юридичні аспекти, про музейні аспекти і про історію взаємодії міста із забудовником щодо збереження мозаїк. На такі об’єкти є великі дослідницькі запити. І ми також починаємо говорити про окремий відділ на базі музею, який би займався цим напрямком. Адже в музеї об’єкти отримують нове життя, стають експонатами і відкривають поле для інтерпретації і дослідницької роботи", – розповіла Ольга Гончар.
Дозвіл від міської ради на будівництво на території заводу Кінескоп (вул. Героїв УПА, 73) нового багатоповерхового офісного центру з 4-поверховим паркінгом ще у червні отримала фірма ТзОВ "Готельний комплекс "Таурус", власником якої є львів'янин Юрій Канюк. Пізніше у Львівській міськраді дозволили йому добудувати ще й мансарду.
Нагадаємо, у липні забудовник знищив мозаїку з рибами авторства Володимира Патика на будівлі колишнього магазину "Океан", відтак виконавчий комітет міськради прийняв рішення про збереження історичних мозаїк на території Львова та вирішив скласти їх перелік.
А у серпні, щоб зберегти панно колишнього заводу "Укрвино" на вул. Погулянка, міськрада Львова визнала його цінною пам’яткою радянського мистецтва.