Зміст статті

19 жовтня 2020Степан Приходько

Андрій Вихопень: Хочу реалізувати у Львівській райраді проєкти львівської Батьківщини

Розмова з блогером, кандидатом в депутати Львівської райради Андрієм Вихопнем.

Варіанти розмовляють з блогером, кандидатом в депутати Львівської районної ради від ВО "Батьківщина" Андрієм Вихопнем.

Чому Ви обрали для своєї політичної діяльності саме Львівську районну раду?

Вирішальними для мене у цьому питанні стали два моменти. Перший, це те, що я безмежно далекий від корупційних схем і справ. Ніколи цим не займався і не збирають. Майнові та земельні питання мені також байдужі. Другий – це розуміння того, що я маю і хочу реалізувати, як депутат, проєкти, які задекларувала львівська Батьківщина, і які скеровані на розвиток освіти та медицини на Львівщині.

Схоже на те, що після завершення реформи децентралізації найвільнішою від корупції стане Львівська районна рада. Водночас це буде й зручний майданчик для здійснення проєктів в гуманітарній та соціальній сферах. Власне з огляду на її майбутні повноваження, а також ще й тому, що це буде період її організаційного становлення, тобто для всіх це буде перший досвід.

Чим буде займатись Львівська районна рада?

Львівська райрада стане правонаступницею райрад старих ліквідованих районів, які увійшли до складу новоутвореного Львівського району.  Спільно з новоутвореною Львівською райдержадміністрацією райрада виконуватиме лише ті функції, які не зможуть виконувати громади. Певний проміжок часу вона серед іншого здійснюватиме управління майном спільної власності громад до моменту передачі цих повноважень громадам і розмежування майна між ними. Тобто громади після періоду реорганізації самостійно  будуть розпоряджатись землею та майном, напряму вести бюджетні розрахунки з державою. Районні ради вийдуть з тих процесів.

А за що ж тоді райради будуть існувати та виконувати роботу?

Районний бюджет наповнюватиметься за кошт власних надходжень від оренди майна і податку на прибуток підприємств й фінансових установ, власником і засновником яких є райрада, а також, можливо, дотацій та субвенцій, які можуть спрямовуватися з інших бюджетів. Окрім того, розглядається питання фінансового утримання районних рад, оплати праці їхніх працівників, з державного бюджету.

Ви стверджували, що райради не будуть займатись майном та землею, але ми лише про це й говоримо?

Прогнозують, що громади делегують райрадам частину своїх повноважень, з якими їм самотужки буде складно справитись, не вистачатиме власних коштів на це. Йдеться передусім про підтримку закладів спеціальної загальної середньої освіти, розвиток закладів охорони здоров'я вторинного рівня, соціальний захист населення, а саме утримання мережі соціальних територіальних центрів, окремі заходи з соціального захисту дітей та ветеранів війни, праці на районному рівні, фізичну культуру та спорт, проєкти в галузі культури та мистецтва тощо. І от якщо це станеться, а я переконаний, що так і буде, оскільки  далеко не всі ОТГ самотужки потягнуть видатки на гуманітарні проєкти та соціалку, то їм доведеться об'єднуватись в рамках реалізації конкретних програм, а ось тут якраз і має проявити себе райрада, як координаційний та менеджерський центр.

Львівська райрада буде займатись гуманітарною та соціальною сферами?

Саме так, але остаточно про все це можна буде говорити лише після ухвалення парламентом змін до Закону про місцеве самоврядування та прийняття Закону про Держбюджет та місцевих бюджетів на 2021 рік.

Що саме Львівська райрада очікує від ухвалення Держбюджету 2021 року?

Розуміння джерел фінансування їхньої діяльності в перший рік. Наразі це одна з основних організаційних проблем. Тому що потрібно буде визначити не лише штат працівників чи знайти гроші на утримання приміщення та організацію роботи депутатів. Як розв'язати всі ці питання? Ніхто також не прораховував чи облікував майно і фінанси, які Львівська райрада успадкує від ліквідованих райрад. Проте загально відомо, що грошей зазвичай на районному рівні ніколи не було багато. Я прогнозую, що за перший рік своєї діяльності Львівська райрада зможе провести максимум три-чотири пленарні засідання.

Чим тоді будуть займатись районні депутати цей перший рік?

Районні депутати матимуть ті ж правами, як і депутати всіх інших місцевих рад. Тобто вони мають право звертатись до всіх органів державної та місцевої влади зі запитами в інтересах виборців і добиватись від них реагування на свої запити. І не лише в межах повноважень райради, але й в усіх питаннях. Це важливо, а якщо депутат чесно ставитиметься до своїх обов'язків, то це може бути також і дієво.

Як на практиці громади будуть делегувати свої повноваження  Львівській райраді?

Наприклад, райрада допоможе громадам зберегти та утримувати лікарню. Жодна з громад самотужки не спроможна забезпечити діяльність цієї лікарні, а от солідарно це вже можливо. У цьому випадку райрада стане менеджером цього проєкту за дорученням громад. Ймовірно, що райрада зможе реалізовувати більш масштабні проєкти в гуманітарній та соціальній сферах на рівні області. Наприклад, це може бути створення Фонду соціальної підтримки вчителів і лікарів. Тому що ми не зупинимо відтік фахівців, поки на місцях влада не зрозуміє необхідність доплат саме цим категоріям працівників, а не своїм чиновникам.

Для мене важливим також є реалізація програми ВО "Батьківщина" під час створення дієвої системи медичної допомоги як у Львові, так і у всіх населених пунктах району та області. Це не лише високі соціальні стандарти для медиків, але й забезпечення сучасним обладнанням амбулаторій та ФАПів, зручний та швидкий доїзд до них хворих. Поодинці навряд чи громади зможуть забезпечити та підтримувати на стабільно високому рівні цей сектор.


фото: Фб Андрія Вихопня

Автор: Степан Приходько